4 грудня 2017 року у Коледжі економіки і права  Вінницького кооперативного інституту було проведено практичне заняття у формі ділової гри зі студентами 4 курсу на тему: «Цивільний позов у кримінальному провадженні»  з елементами англійської мови.

Учасники ділової гри зі своїми наставниками
(викладачі Горєлова Н.М. та Мельник А.Б.

 

Перед початком ділової гри викладачі Горєлова Н.М. та Мельник А.Б.  ознайомили студентів груп ПР-141 та ПР-142 з проблемою яка буде досліджена. Проблема є нагальною у сьогоденні, а саме «лікарська помилка ціною у життя». Задача ділової гри  самостійно визначити для себе роль в імпровізованому судовому засіданні та продемонструвати знання законодавства.

Структура ділової гри:

  • із вступним словом та з інструктажем, щодо проведення ділової гри виступили викладачі правознавчих дисциплін Горєлова Н.М. та Мельник А.Б.
  • викладачі навели статистичні дані щодо смертей через халатність лікарів (перегляд відео сюжету); запропонована ситуація, відповідно за  якою студенти мали можливість самостійно визначити для себе роль в імпровізованому судовому засіданні та спробувати самостійно розібратись у законодавстві. Під час гри були задіяні усі студенти, за визначеними ролями: суддя, секретар судового засідання, розпорядник, позивач, відповідач, представник позивача, представник відповідача, свідки, свідок – іноземець із перекладачем, експерт, спеціаліст, та інші учасники судового процесу.

Студенти за допомогою викладачів підготували інформацію про випадки невдалої практики медичних працівників яка призводить до непоправних наслідків у світі та в Україні. Так, за підрахунками експертів зі Всесвітньої організації охорони здоров’я, в Україні станом на 2016 рік від лікарських помилок помирало щодня 6-7 чоловік, а втричі більше стало інвалідами, але попри це притягнути медика або медичну установу до відповідальності дуже складно через «корпоративні» інтереси медиків та недосконалість законодавчого регулювання цього питання.

Демонстрація фрагментів фільмів, матеріали інтерв’ю з потерпілими та політичними діячами, лікарями різних ланок показали, які труднощі є та чому вони не вирішуються.

 Під час проведення ділової гри студенти мали змогу продемонструвати ґрунтовні знання законодавства та англійської мови. Основну увагу було зосереджено на необхідності вивчення кримінального кодексу, а особливо розділу «Злочини проти життя та здоров’я особи», який містить 11 статей котрі дають можливість притягнути до відповідальності медичного працівника.

Основне завдання учасників ділової гри  проаналізувати лікарську недбалість, довести лікарський злочин, використовуючи реальні матеріали.

Студенти були учасниками судового засідання і мали змогу продемонструвати набуті знання із дисциплін «Цивільний процес», «Цивільне та сімейне право», «Кримінальний процес», «Кримінальне право», «Конституційне право», а також «Іноземної (англійської) мови», вирішуючи в імпровізованому судовому провадженні важливу суспільну проблему, яка існує не тільки в Україні, але й в інших країнах світу. Родзинкою заняття став фрагмент допиту англомовного свідка-іноземця. За сценарієм йому було надано перекладача. Студенти показати високий рівень володіння англійською мовою.

  Розізнана Аліна виконала роль судді. Під час судового засідання продемонструвала хороші знання законодавства та порядок ведення судового засідання.

 Оліянчук Лілія, виконуючи роль секретаря судового засідання продемонструвала знання справи, тактовність у виконанні обов’язків.

 Івко Вікторія, яка виконувала роль свідка-іноземця, показала грунтовні знання англійської мови, що значно підвищило зацікавленість студентів. Малюта Юлія у грі була перекладачем,  яка на високому рівні володіє іноземною мовою.

Позивач - Шлапак Андрій, відповідач – Гарматюк Анна. Представник позивача – Білоконь Ірина, яка на хорошому рівні знає законодавство і юридично грамотно його застосовує на практиці , а її промова на судових дебатах заслужила схвальну реакцію присутніх.

Леонтюк Андрій – представник відповідача добре володів знаннями Цивільного процесу та Кримінального процесу, що довів під час судового провадження.

 

Свідок (медична сестра) – Ногаль Вікторія

 

 

 Свідок Івко Вікторія, перекладач Малюта Юлія

 

 

 Свідок (лікар – невролог) Лебидинська Вілентина

 

Півдводячи підсумки ділової гри, викладачі наголосили, що для майбутніх юристів важливо отримати не тільки теоретичні знання, але й  мати можливість їх застосувати практично. Проведення подібних занять сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу та дозволяє студентам спробувати себе у ролі практикуючих юристів.

Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, необхідно визначити: чи має пацієнт можливість довести, що він став жертвою лікарської помилки? Теоретично — так. Практично — у виняткових випадках. Окрім того, що йому знадобиться хороший адвокат, ще потрібна «добра воля медичного середовища», яке згодиться визнати, що колега припустився помилки. Для наших медиків це звучить як святотатство — хіба можна свідчити проти своїх? Тому всі випадки лікарських помилок, недбалості, відвертого хамства та поборів намагаються приховати, навіть якщо це призвело до інвалідності чи смерті пацієнта.

Багато країн у світі орієнтуються на досвід США, де закон звільняє лікаря від кримінальної відповідальності, якщо той визнає свою помилку. Однак він повинен відшкодувати матеріальні збитки, яких завдала пацієнтові його помилка.

У Євросоюзі рекомендують поширювати інформацію про помилку та її наслідки у колективі, де стався інцидент, щоб у клініці не повторювали подібних помилок і шукали методи, які в аналогічних ситуаціях допоможуть уникнути найгіршого.

У багатьох країнах професійні асоціації ретельно аналізують лікарські помилки і мають право позбавити колегу ліцензії, якщо вважають, що його діяльність завдає великої шкоди авторитету його колег. До цього ставляться надзвичайно серйозно, наголошуючи, що ціна лікарських помилок — людське здоров’я і життя.

Рекомендовано впроваджувати в освітній процес проведення бінарних занять із актуальних проблем сьогодення у формі ділових ігор.

 

Зав. відділом науково пошукової роботи

управління якістю освіти

та зовнішніх зв’язків ВКІ                                           Ю.Б. Ільніцька

5.12.2017 р.