29 травня 2017 рокустуденти Коледжу економіки і права Вінницького кооперативного інституту провели круглий стіл «Хочеш мати свою справу? Ідея та чіткий шлях досягнення мети».

В обговоренні взяли участь 16 студентів різних курсів коледжу, 7 представників малого бізнесу, 8 викладачів-консультантів і 2 групи студентів (48 чол.).

 

 Відкриття круглого столу «Хочеш мати свою справу?
Ідея та чіткий шлях досягнення мети» 

Робота круглого столу була побудована таким чином:

  • ректор інституту Драбовський А.Г. та директор коледжу Якимчук К.Д. поділилися своїми поглядами та проблемами, що постають перед майбутніми фахівцями;
  • студенти-правознавці дали глибокий та всебічний аналіз законодавчої бази, нормативних документів, якими повинні керуватися особи, що бажають відкрити свою справу;
  • студенти спеціальностей «Товарознавство та комерційна діяльність», «Комерційна діяльність», «Фінанси і кредит» запропонували до обговорення конкретні питання щодо організації малого бізнесу;
  • запрошені представники малого бізнесу, страхової справи, громадського руху поділилися власним досвідом створення та розвитку своєї справи.

Викладач циклової комісії правознавчих дисциплін Горєлова Наталя Миколаївна, відкриваючи обговорення правових проблем, процитувала слова Джона Рокфеллера: «Перша і головна передумова успіху в бізнесі – це терпіння».

Для більшості людей бізнес є чимось позамежним та важким. Вони вважають, що на відкриття бізнесу потрібно багато грошей, яких не мають, а для успіху необхідна безпрограшна бізнес-ідея в Україні. Але не все так важко, як здається. Для будь-якого бізнесу: малого чи то середнього, достатньо лиш втілення задуманої мрії та бажання на успішне закріплення своєї ідеї. Мрія про створення власного малого та середнього бізнесу може так і залишитися тільки мрією, якщо не почати діяти активно і грамотно. Але головні питання, що виникають у всіх новоспечених підприємців, однакові: «Де знайти цікаву ідею для бізнесу? Яка ніша на ринку України ще не зайнята на всі 100%? З чого почати бізнес? Які перші кроки необхідно зробити в першу чергу?»…

Якщо врахувати статистику, то у більшості людей, які мріють відкрити власну справу, основна причина уповільнення – відсутність цікавої та продуктивної ідеї для бізнесу. Адже це найголовніший критерій у роботі над бізнес-планом і наступних етапах! Без ідеї не буде і самого бізнесу.

Як не парадоксально це звучить, але люди, які не намагаються «винайти велосипед» і йдуть уже «второваною стежкою» в бізнесі (тобто вдосконалюють існуючі моделі бізнесу, керуючись, насамперед, потребами людей, доповнюють сучасними інноваціями, власними «спецефектами» домагаються колосальних успіхів у бізнесі за короткий проміжок часу, гарантуючи собі великий успіх у бізнес-ідеї.

Ідея бізнесу є однією зі складових усієї основи нового бізнесу, разом з тим навіть найкраща ідея малого бізнесу може не принести очікуваного результату, якщо підійти до неї легковажно і не скласти чіткий план дій щодо реалізації самої бізнес-ідеї на практиці.

Бізнес-план - це короткий, чіткий, точний, зрозумілий і доступно викладений опис бізнесу, важливий інструмент у разі розгляду різноманітних ситуацій з метою прийняття найбільш перспективного, оптимального рішення для досягнення поставлених цілей.

Бізнес-план виконує ряд функцій:

  • виявлення основних аспектів майбутнього бізнесу (якщо бізнес-план розробляється для нового бізнесу), аналіз проблем, які, ймовірно, потребуватимуть рішення;
  • визначення ролі формального юридичного документа, що дозволяє підприємству отримувати інвестиції.

В Україні серед молоді стало «модно» відкривати свій малий бізнес без солідних капіталовкладень:

  • відкриття міні-пекарні;
  • інтернет-магазин дитячого нового і б/в одягу;
  • випічка тортів, тістечок, короваїв та пирогів на замовлення;
  • студія-перукарня, манікюр, педикюр із залученням досвідчених майстрів;
  • відкриття кав’ярень та «Кава з собою».

На сьогоднішній день близько 30% населення в Україні займається малим та середнім бізнесом. Впроваджуючи свій бізнес-план все більше населення зустрічається з перешкодами зі сторони влади у втіленні своєї ідеї.

Неефективне державне управління та обтяжливе державне регулювання створюють значні проблеми для малого та середнього бізнесу.

За словами підприємців, розвивати бізнес складно, коли їм заважають податкові, пожежні, санітарно-епідеміологічні та архітектурно-будівельні перевірки.

Новою спробою реформувати систему стало ухвалення Верховною Радою 3 листопада 2016 року низки законопроектів.

Серед них – акти «Про внесення змін до закону», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення законодавства у сфері державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Закони України «Про господарські товариства», «Про підприємництво», «Про захист національного товариства від демпінгового імпорту», «Про захист економічної конкуренції».

Згідно з новим законодавством передбачається чітке планування та зменшення кількості перевірок бізнесу органами державного нагляду, конкретизація та звуження переліку підстав для проведення позапланових перевірок, розширення прав тих, кого перевіряють, конкретизація принципів державного нагляду.

Водночас до кінця 2017 року планується запровадження мораторію на планові перевірки більшості органів державного нагляду.

Отже, ситуація щодо розвитку бізнесу в Україні, в тому числі малого та середнього, залишається на такому ж незадовільному рівні.

Законодавчі органи і надалі намагаються усувати недоліки, проте поки що не досить ефективно. Таким чином, основними шляхами покращення стану розвитку малого, середнього та великого бізнесу в Україні є створення нормативно-правової бази зі сприятливими умовами, а також удосконалення податкової політики та забезпечення раціонального функціонування спрощеної системи оподаткування. У подальшому ці проблеми необхідно постійно координувати і вирішувати якнайшвидше.

У цих умовах майбутні фахівці повинні досконало знати законодавчу та нормативну базу з тим, щоб мати можливість надавати юридичні послуги особам, які бажають започаткувати свою справу.

Якименко Вікторія, студентка IV курсу (ПР-132), глибоко і всебічно розглянула проблеми сьогодення щодо  умов діяльності малого та середнього бізнесу в Україні, окреслила основні причини, які гальмують розвиток бізнесу, заставляють його працювати у «тіні».

Момот Марина, студентка IV курсу (ПР-131), розглянула порядок та особливості реєстрації ФОП, звернула увагу учасників на обов’язковий пакет документів, які необхідно підготувати та подати для реєстрації, особливості їх складання, термін розгляду та занесення у держреєстр.

Розізнана Аліна, студентка ІІІ курсу, запропонувала учасникам розглянути види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, закони України, які передбачають порядок отримання необхідної ліцензії.

Білоконь Ірина, студентка ІІІ курсу (ПР-142), запропонувала до обговорення проблему законодавчого закріплення захисту прав споживачів. Після надання детальної інформації про наявність і дієвість законодавчої бази навела велику кількість прикладів діючих законів у практичній діяльності підприємців, торгових працівників, органів влади, які покликані стояти на захисті прав споживачів. Запропонувала перелік основних проблем, які необхідно врахувати у майбутній діяльності.

Сегеда Віталій, студент І курсу (ПР-161), запропонував для обговорення питання регулювання якості послуг у Європейському Союзі та фінансових послуг у ЄС. Стисло і дуже конкретно він порівняв послуги, які надаються українському споживачу та споживачам Європейського Союзу. Зробив висновок, що Україні необхідно суттєво доповнити свою законодавчу базу, адаптувати її до вимог ЄС.

Білоконь Ірина, студентка ІІІ курсу (ПР-142), запропонувала для обговорення питання перевірки суб’єктів господарювання на предмет порушення трудового законодавства.

Глибоко та всебічно проаналізувала права та обов’язки, передбачені Положенням «Про державну службу України з питань праці» (2017 р.) та основні положення, передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (2017 р.).

У студентів інших спеціальностей теж виникло багато питань щодо цієї проблеми, вони висловили свої думки про ефективність діяльності органів контролю і підприємців.

Ряба Валентина, директор відділення Вінницької регіональної страхової компанії та Черниш Світлана – працівник «ИВІСООР» розповіли, як студенти можуть співпрацювати зі страховими компаніями, заробляти гроші сьогодні, створити власну справу.

З даної проблеми запропонували питання для обговорення студенти фінансового напряму.

Підгородецький Максим, студент ІІ курсу (ФК-151), розповів про можливості студентів денної форми навчання у сфері страхової діяльності, особливо у сільській місцевості. Охарактеризував діяльність страхового агента, документи, які будуть йому необхідні для роботи, форми оплати тощо.

Прибега Наталія, студентка ІІ курсу (ФК-151), розповіла, як ведеться підготовка студентів до заняття страховою справою страховими компаніями, які після закінчення навчання видають відповідний сертифікат з правом працювати страховим агентом.

Третій блок питань, які були винесені на обговорення – це практичне втілення набутих знань у практичну площину діяльності.

Так, студентка ІІ курсу Качалкова Катерина продемонструвала бізнес-план малого підприємства, розказала,  які параметри розвитку були враховані при його розробленні.

Котельніков Максим, студент ІІІ курсу, розповів, як він розробляв бізнес-план індивідуальної діяльності, які особливості необхідно врахувати, де потрібно реєструвати тощо.

Гусар Богдан, студент ІІІ курсу (ФК-141), розповів про умови кредитування малого бізнесу банківською системою, які негаразди можуть виникати у позичальника.

Савчук Наталія, студентка ІІ курсу спеціальності «Товарознавство та комерційна діяльність», розповіла про ефективність захисту прав споживачів та роль і значення громадських організацій, виступи громадських діячів у пресі, на телебаченні тощо.

Студент цієї ж групи Письменний Артур розповів про результати дослідження захисту прав споживачів державними органами. Навів безліч прикладів малої ефективності цього захисту через корупцію та недоліки у законодавчій базі.

В обговоренні даних проблем активну участь взяли запрошені практичні працівники – власники малих підприємств.

Так, власник малого підприємства Солодовник Євген Ігорович розповів, як заробляв гроші на своє підприємство. Спочатку - як наладчик комп’ютерів та інших електронних приладів й обладнання, а в подальшому, після створення малого підприємства, виграв декілька тендерів районного рівня.

Підприємець Фабрика Ярослав Володимирович зацікавив присутніх розповіддю про своє навчання у Харківській юридичній академії, про перші зароблені гроші на навчання: вантажником у магазинах,  продавцем кавунів на базарах, писав курсові роботи студентам, надавав юридичні консультації практичним працівникам.

Після закінчення навчання з дипломом із відзнакою і невеликою сумою грошей розпочав реалізовувати свої ідеї. Відкрив у м. Вінниці юридичну консультацію, за сумісництвом працював у ВНЗ викладачем права, у подальшому створив мале підприємство в аграрному секторі економіки.

Протягом усього життя потрібно було завжди важко працювати, здобуваючи освіту та стартовий капітал, реалізовувати ідеї, щоб досягти успіху в житті.

Андрикевич Юрій Володимирович поділився своїм досвідом створення громадських організацій, залучення молоді до роботи. Громадські організації – це ті школи, де формується нова еліта суспільних діячів нашого суспільства. Досвід показав, що використання Інтернету, соціальних мереж, організації та функціонування консультативних пунктів значно підвищує рівень ефективності влади всіх рівнів, усуваються бюрократичні перепони, йде відбір нових людей, які більш ефективно впроваджують у життя рішення парламенту та уряду з реформування нашого суспільства.

Обговорення проблеми круглого столу показало, що студенти коледжу володіють теоретичною підготовкою, критично відносяться до влади,  більшість має амбітні плани.

 

 Учасники круглого столу «Хочеш мати свою справу?
Ідея та чіткий шлях досягнення мети» 

Підсумовуючи роботу круглого столу  можна зробити такі висновки:

- більш глибоко та всебічно вивчати навчальні дисципліни з одночасним вивченням практичного досвіду;

- у дискусійній формі відстоювати свою ідею та шляхи досягнення мети, використовуючи теоретичні знання та досвід практичних працівників;

- встановлювати більш тісні міждисциплінарні взаємозв’язки;

- вибрати найбільш оптимальний шлях реалізації ідеї;

- оптимізувати роботу професорсько-викладацького персоналу, а саме:

  • при складанні робочих планів необхідно посилити міждисциплінарні взаємозв’язки, усунути дублювання навчального матеріалу;
  • передбачити теми для самостійного вивчення, які мають зв'язок із різними навчальними дисциплінами (проведення «круглого столу», диспуту, олімпіади тощо);
  • викладачам необхідно врахувати результати самостійної роботи студентів під час атестації.    

 

 

Директор коледжу К.Д. Якимчук